Internet- och mobilbanken

Ekobankens internetbank

När du är kund i Ekobanken och är över 18 år har du tillgång till internetbanken. Du loggar in med BankID på kort, fil eller mobilt BankID. De flesta större banker är utgivare av BankID och du anskaffar och upprätthåller det i den banken då Ekobanken ej är utgivare av Bank ID. Läs mer här.

Exempel på vad du kan göra i internetbanken:

  • Överföringar mellan konton i Ekobanken
  • Överföringar till konton i andra banker (ange endast de fyra första siffrorna i clearingnumret)
  • Betala till bank- och plusgiro
  • Lägga upp framtida betalningar
  • Lägga upp stående överföringar
  • Överblicka konton och lån
  • Informera dig om saldo och transaktioner
  • Utbyta säkra och skyddade meddelanden med Ekobanken

Utöver detta kommer du få dina avier, årsbesked och kontoutdrag digitalt via internetbanken.

Ekobankens mobilbank

Med mobilbanken kan du som är privatkund och över 18 år enkelt göra dina bankärenden via mobilen. Mobilbanken fungerar i mobiler och surfplattor med Apples och Androids/Googles operativsystem.

Exempel på vad du kan göra i mobilbanken:

  • Överföringar mellan egna konton i Ekobanken
  • Överföringar till konton i andra banker
  • Betala till bank- och plusgiro
  • Lägga upp framtida betalningar
  • Lägga upp stående överföringar
  • Överblicka konton och lån
  • Informera dig om saldo och transaktioner
  • Utbyta säkra och skyddade meddelanden med Ekobanken

Logga in med Mobilt BankID och QR-kod mobilbank

För ökad trygghet har Ekobanken infört inloggning med QR-kod. Med hjälp av QR-koden vet vi att enheten med Mobilt BankID och den dator som du loggar in på befinner sig nära varandra.

Detta är ett sätt att göra det svårare för bedragare att komma över information som sedan kan användas för att utföra ett bedrägeri.

När du på webbsidan klickat att du vill logga in med Mobilt BankID:

  1. Öppna BankIDs säkerhetsapp
  2. Klicka på QR-kod och rikta din mobils kamera mot den QR-kod som visas på din datorskärm.
  3. Identifiera dig sedan som vanligt med din säkerhetskod eller fingeravtryck om du aktiverat detta i BankIDs app.
  4. Klart!

När du loggar in på samma enhet

Om du loggar in i internetbanken med samma enhet som du har Mobilt BankID på kommer ingen QR-kod visas. Du loggar då in utan att använda QR-kod.

Sammanställning tekniska krav

För att Internetbanken ska fungera korrekt behöver du ha BankID säkerhetsprogram installerat på din dator eller BankID säkerhetsapp på din mobiltelefon/surfplatta.

Tekniska krav för BankID hittar du här.

Tekniska krav för Internetbanken och Mobilbanken.

BankID säkerhetsprogram kan användas i följande operativsystem och webbläsare:

Operativsystem

  • Windows 7 och senare
  • Mac OS X 10.10 och senare

Mobil

  • iOS de senaste två versionerna
  • Android 5.0 och senare
  • Windows 8.1 och 10

Webbläsare

  • Internet Exporer 11
  • Edge, de senaste två versionerna
  • Firefox, de senaste två versionerna
  • Chrome, de senaste två versionerna
  • Safari 7*, 8 och 9. (*stöd för version 7 kommer upphöra)

Transaktionskontroll enligt lag

När du vill göra en inbetalning eller annan transaktion måste du svara på frågor och visa giltig id-handling när banktjänstemannen efterfrågar det. Det kan gälla transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till. Banktjänstemannen är då skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc.

I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring. Den information som banken får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen och personuppgiftslagen.